2012. november 10., szombat

További hősök / Andrea




Legalább egy hete nem láttam a napot. És ma végre megjelent. Korábban végeztem az egyetemen, s úgy döntöttem, sétálok egy keveset a parkban, mielőtt hazafele venném az irányt.
  Ragyogó idő van, hosszú napok óta először. Csak a parkban lévő színesbe öltözött gesztenyék, s az alattuk szőnyeget képző avar árulkodik arról, hogy november közepe van.
Szemem nem bír betelni a látvánnyal. A játszótéren ricsajozó gyerekek, babakocsit toló anyukák, szerelmes fiatalok, fotózkodó diákok, sétálgató mamák és taták - csupa élet, lélekemelő. És vannak a szemlélők, akik csupán helyet foglalnak egyik vagy másik padon, nézelődnek, s a gondolataikkal játszanak talán- én is közéjük tartozom.
  A tóhoz érek. Kiválasztok egy padot, leülök, kabátomat lesimogatja hátamról az őszi nap. A kacsákat nézem, amint mohón kapnak a partról érkező zsömle után.
  Figyelmemet gyerek hang vonja magára: - Nagymama, had adjam nekik a tízóraimat! Gyönyörű kettőbe font hajú kislány szalad, nyomában nagymamájával. A nagymama igazít egyet unokája szoknyácskáján, majd leül mellém, a kislány pedig nagy izgalommal nekilát a kacsák csalogatásának. Hátra- hátrafordul: - Nézd ezt nagymama, de szép! Ugye megvan még a másik kifli? Láttad nagymama, hogy elkapta? S nevet, mint egy kis tündér. A nagymama egyik szemével a Szabadságot olvasgatja, a másikat le sem véve a kislányról.
  Fél óra telhetett el így, amikor a kisleány üres tízórais zacskójával szalad felénk: - Most már az összes kacsa jól lakott. - kiáltja nevetve. S az asszony kézen fogja az ugráló kis tüneményt, így indulnak a város fele. Én egyre csak nézem a két távolodó alakot, s közben az én nagymamámra gondolok…
  Emlékképek jelennek meg szemem előtt. Gyermekkorom foszlányos emlékképei. Születésnapok, családi összejövetelek, találkozók. Nagymamámat látom magam előtt, amint a konyhában sürög- forog, elkészítve a legfinomabb és legtökéletesebb süteményeket. Emlékszem, alig ült le közénk, mindig azon igyekezett, hogy vendégei kedvében járjon. S közben mindig mosolygott, egyedi humorával folyton megnevettette a társaságot.
  Aztán az egészen közel múltra gondolok. Nem sokkal több, mint egy hónapja vagyok csupán egyetemista. Emlékszem, amikor a költözéshez készülődtem, naponta olykor többször is szólt a telefonom: 10 tojás elég lesz? Milyen lekvárt pakoljak? A töltött paprikát ugye szereted? Mibe pakoljam a süteményt? S végül, amikor már búcsúzni mentem, s hogy az utolsó fagyasztott leveseket elhozzam, még mindig hatalmas csomag várt rám: tejföl a töltött káposzta mellé, olaj, mert az az egyetemista zsebéhez drága, egy jókora frissensült házikenyér, hogy ne kelljen vásárlással kezdenem, még egy kis süti, s a legvégén markomba dugott zsebpénz, ami részéről igen gyakori. Majd, ahogy a kapun kiléptem, utánam szólt: -A templomba járásról, ne feledkezzél el!  -ezt akkor és ott meg is fogadtam.
  Mindössze egy hónapja vagyok itt, de az otthoniakkal fejüket összedugva, már kétszer is küldtek csomagot, s a táska mindkétszer rejtett egy elkülönített részt, mely nagymamám sajátos kis csomagját tartalmazta, s melyet mi magunk között a román nyelvből átvett „cadou”-nak nevezünk. Egyik nap más számról hívtam mamámat, mert nem volt egységem, miután leraktuk a telefont, fél óra sem telhetett el, üzenetem érkezett, valaki feltöltötte a kártyámat. Az én fantasztikus nagymamám.
  Végtelenül hálás vagyok neki, s ha egyszer nagymama leszek magam is, ilyen nagymama szeretnék lenni. Életkedvvel teli, fáradságot nem ismerő, nevetgélő, szeretetreméltó, (legfinomabb ételeket készítő), csodálatos nagymama.
   Legalább egy hete nem láttam a napot, legalább egy hete nem látta a lelkem sem. De ma végre megjelent benne egy fénysugár, mely bearanyozta egész napomat, s bearanyozza az egész életemet és a körülötte élők életét. Egy fénysugár, melyet én úgy nevezek: nagymamám.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése